Bæredygtig mode på svær mission

Bæredygtig mode på svær mission
Klimaforandring udgør en eklatant trussel mod menneskeheden. Vi bidrager mand og mus til denne svikmølle, og det er tvingende nødvendigt, at vi lægger uenigheder til side og i fællesskab finder ud af, hvordan vi undgår at gøre det 21. århundrede til en sand tychobrahestidsalder, for hvilken vores efterkommere — eller sågar os selv — bebyrdes med en forarmende ågerpris.

En nyskabelse, som går under navnet ’fashinnovation’ — et portmanteau af ’fashion’ og ’innovation’ — forener modedesignere, teknologientreprenører, mærkevarer og iværksættervirksomheder, som er indstillede på at tale om den reelle pris på mode. For at få det bedste ud af lejligheden, bør vi erkende, at hver eneste af os kan tage ansvar og holde de følgende forhold i hu.

Den helhedsorienterede tilgang
Stoffer og tekstiler binder os sammen. Vi bærer alle tøj, og vores smag og valg af mode er forlængelser af vores personligheder. Men lad os se nærmere på vores tøjs forudgående begivenhedsforløb. Hvem lavede det? Hvad består det af? Hvilke naturressourcer påvirkedes af fremstillingsforløbet? Kan vi forbedre selvsamme begivenhedsforløb?  

Vi lever alle under økosystemets trækrone, hvor mad, mode og miljø forenes. Vi indgår i et symbiotisk forhold med vores miljø. Det, vi bærer i dag, støber verdenen, i hvilken vi lever i morgen. Landmænd, producenter, iværksættere, designere og forbrugere bærer alle — udover tøj — en del af ansvaret for at bekæmpe klimaforandring. Corona-pandemien gjorde det lysende klart, at hver eneste enkeltdel af forsyningskæden indvirker markant på helheden.

Hvor markant disse indvirkninger er står som én af Corona-pandemiens mest synlige epitafier. Det er os påkrævet, at vi holder denne i syne og lærer af den. Alt er forbundet, når det kommer til bæredygtighed.

Bemægtigede individer
Det faktum, at vi alle kan gøre en forskel, kan være en overvældende tanke, men det er ikke desto mindre sandt. Forretninger og forbrugeres daglige fremstillings- og konsumptionsvalg har potentiale til at opbygge eller nedbryde vores Jord. I social media-tidsalderen er vi alle auteurer med egne teaterscener og publikum. Aldrig har det været nemmere — og vigtigere — at dele bæredygtige ideer med hinanden. I en manikæisk opfattelse af mennesker og deres tilgang til vigtige sociale, politiske og økonomiske spørgsmål kan vi forlade os på den ’onde’ brug-og-smid-væk mentalitet og købe tøj, vi næsten aldrig bruger, og som ender sine dage på lossepladsen — eller vi kan være ’gode’ og binde an med en grøn og naturbevidst livsstil, som i sidste instans vil belønne os.

Stærkere som hold
Bare fordi vi kan gøre en forskel som individer, behøver vi ikke nødvendigvis være alene om det. Hvor indflydelsesrige vi end kan være som enkeltpersoner, er holdindsatser endnu mere effektfulde. På egen hånd er vi kloge, men sammen er vi genier. Klimaforandringens bekæmpelse er en fælles hjertesag, og samarbejde bør være omdrejningspunktet for vores tilgang til den.

Ansøg om en Jet Sport konto
Med en Jet Sport konto får du adgang til vores webshop, hvor du kan designe og bestille logoer.
Kontakt os
Lad os se hvilke broer vi kan bygge
Tilbage til blogoversigten