En af de største udfordringer, miljøet står overfor i dag, er den såkaldte fast fashion-bølge, som har indtaget tøjbranchen. Fast fashion er en tilgang til tøjproduktion og marketing, som tilsigter at få forbrugeren til at bruge sit tøj i så kort tid som muligt og tilskynde så meget desto hurtigere, nye indkøb.
Tilgangen har øjensynligt været en overvældende succes, idet den gennemsnitlige forbruger i dag køber 60% mere tøj om året og beholder det i halvt så lang tid som for blot 15 år siden. Men dette i sidste ende unødvendige overforbrug er en katastrofe for miljøet. Med en prognosticeret stigning i tekstil- og tøjproduktion på 60% inden for det kommende årti, står det klart, at vores planet ikke vil kunne tåle et sådant forbrug af råmaterialer, eller for dens sags skyld den udledning af omkring 2 milliarder tons årligt CO2, som vil medfølge.
Økonomer og miljøeksperter fortæller os, at vi er nødt til at gentænke, hvordan vi fremstiller og forbruger vores produkter. En mere cirkulær økonomi, hvor varer og råmaterialer bruges og genbruges mere, er én af vejene frem, men en yderligere del af løsningen vil være at give forbrugerne et mere personligt forhold til deres tøj. Som selvstændig iværksætter, økonom og jurist, Gisa Schosswohl, siger i et interview med EU Research & Innovation Magazine: ”Jeg ser en fremtid for mig, hvor forbrugeren i bund og grund er med til at skabe sit eget tøj. Ved at skabe et direkte forhold mellem tøjet og forbrugeren, vil levetiden på et givent tøjstykke stige eksponentielt.”
Netop et sådant direkte forhold er vi hos Jet Sport med til at skabe med vores tilbud om brugerkonfigurerede tryk, som lader vores kunder designe deres egne, unikke kreationer. En metervare fra butikshylden gider de færreste passe ordentligt og længe på, men et speciallavet produkt, som forbrugeren selv har brugt tid og penge på at designe og bestille, vil sidde i hjertet og bruges i lang tid.